Diplomata in pianoforte, clavicembalo e canto, ha studiato musicologia presso la Scuola di Paleografia e Filologia Musicale di Pavia e attualmente sta per conseguire la laurea specialistica in Storia e critica delle culture e dei beni musicali presso il DAMS di Torino.
Si è specializzata in Musica Vocale da Camera presso il Conservatorio di Milano sotto la guida del tenore Petre Munteanu.
Ha seguito corsi di approfondimento sulla prassi esecutiva della musica medievale, rinascimentale e barocca con Andrea von Ramm, Barbara Thornton, Benjamin Bagby, Piero Cavalli, Evelyn Tubb, Sergio Vartolo, Luigi Ferdinando Tagliavini, e sulla tecnica e prassi esecutiva del melodramma con Maria Luisa Cioni, Eugenia Ratti e Virginia Zeani, nonché sul canto indiano classico Dhrupad sotto la guida di Amelia Cuni.
Cofondatrice, nel 1984, dell’Ensemble Adelchis, specializzato nell’esecuzione di musica medievale, di cui ha fatto parte fino al 1989, e solista per molti anni della Nuova Polifonica Ambrosiana di Milano, ha svolto una intensa attività concertistica per istituzioni prestigiose come la Fondazione Cini di Venezia, l’Unione Musicale di Torino, l’Accademia Tudertina, il Settembre Musicale di S. Giulio d’Orta, il Collegio Borromeo di Pavia, il Centro Italiano di Studi sull’Alto Medioevo di Spoleto, l’Associazione Internazionale Studi di Canto Gregoriano e altre.
È titolare della cattedra di Arte Scenica presso il Conservatorio di Musica "Luca Marenzio" di Brescia, dove insegna anche Canto e Tecniche corporee funzionali.
Si interessa di storia della gestualità e si aggiorna costantemente sulla didattica della vocalità e sulle problematiche corporee. Ha conseguito il diploma della École Internationale Serge Wilfart per l’insegnamento del metodo “Pneumaphonie - Analyser, construire, harmoniser par la voix”.
Si sta attualmente perfezionando in didattica della vocalità a Parigi con Yva Barthélémy.
È molto attiva anche nella saggistica e nel giornalismo, e collabora stabilmente con il Corriere del Teatro, rivista specializzata nel settore del teatro musicale e con il sito internet www.eu-phonia.eu
Graduated in piano, harpsichord and singing, she studied musicology at the School of Paleography and Musical Philology of Cremona. She is going to earn her master’s degree in History and Criticism of Cultures and Musical Goods at the DAMS of Turin.
She got the specialisation in chamber vocal music at the Conservatory of Milan under the guidance of tenor Petre Munteanu.
She followed in-depth study courses on the executive praxis of Medieval, Renaissance and Baroque music with Andrea von Ramm, Barbara Thornton, Benjamin Bagby, Piero Cavalli, Evelyn Tubb, Sergio Vartolo, Luigi Ferdinando Tagliavini; on the executive technique and praxis of Italian opera with Maria Luisa Cioni, Eugenia Ratti and Virginia Zeani; on classic Indian singing (Dhrupad) with Amelia Cuni.
Co-founder of Ensemble Adelchis, specialised in the performance of Medieval music, in 1984 and joiner of the same group until 1989. Soloist of the New Polyphonic Ambrosiana Choir of Milan for many years. She carried on an intensive concert activity for prestigious institutions such as the Cini Foundation of Venice, the Musical Union of Turin, the Tudertina Academy, the San Giulio d'Orta September Music, the Borromeo College of Pavia, the Foundation of the Italian Centre for Medieval Studies in Spoleto, the International Association for the Study of Gregorian Chant and others.
She is interested in the history of gestural character and she constantly gets up-to-date with vocal didactics and bodily problems.
She obtained the diploma of École Internationale Serge Wilfart for the teaching of the method “Pneumaphonie – Analyser, construire, harmoniser par la voix” and she is deepening vocal didactics with Yva Barthélémy. She is very active in essay writing and journalism as well.
She’s also essayist and journalist. She regularly contributes to Corriere del Teatro, a specialised magazine in the field of music theatre, and to web site eu-phonia.eu.
She teached Opera Stage Art at the Music Conservatory of Mantua since 1993 - after one year at the Conservatory of Matera - until 2008. In parallel with the teaching activity she was Enzo Dara’s assistant for the 17th Century Music Theatre Workshop that since 2000 has been occurring in Mantua every two years.
Since 2008 she’s Singing and Opera Stage Art Professor at the Music Conservatory of Brescia.